View Categories

Hoe stel ik het spamfilter in?

2 min read

In Plesk kunt u gratis het spamfilter voor uw postvak inschakelen:

  1. Ga naar Mail > e-mailadres > tabblad Spamfilter.
  2. Selecteer het selectievakje Het detecteren van spam inschakelen voor dit e-mailadres.
  3. Geef aan wat er moet gebeuren met berichten die als spam worden herkend.
    • Als u mail wilt filteren met het spamfilter op uw eigen computer, selecteer dan de optie Spam markeren door de volgende tekst aan het onderwerp van e-mails toe te voegen en geef op hoe het spamfilter berichten die als spam worden gezien moet markeren. De headers “X-Spam-Flag: YES” en “X-Spam-Status: Yes” worden standaard toegevoegd aan de broncode van het bericht en, als u dat wilt, zal het spamfilter ook een specifieke tekst toevoegen aan het begin van de onderwerpregel en aan de tekst van het bericht zelf.
    • Als u er zeker van bent dat uw spamfilter accuraat is, dan kunt u het filter instellen om automatisch alle inkomende berichten die als spam worden herkend te verwijderen. Daartoe selecteert u de optie Verwijder alle spamberichten.
    • Als u toegang tot uw postvak hebt via het IMAP-protocol en u wilt dat het spamfilter alle berichten die het als spam beschouwt verplaatst naar de map met de naam Spam, selecteer dan de optie Spam naar de map Spam verplaatsen. Omdat alle berichten na dertig dagen automatisch uit de map Spam worden verwijderd, moet u de inhoud van deze map regelmatig controleren om er zeker van te zijn dat u geen belangrijke berichten mist. Verplaats alle niet-spamberichten naar het postvak In. Als de optie Spam naar de map Spam verplaatsen is geselecteerd dan kunt u het spamfilter trainen en de nauwkeurigheid verbeteren door spamberichten te verplaatsen van de map Spam naar het postvak In en andersom.
  4. Als het spamfilter veel spamberichten mist of juist veel berichten ten onrechte als spam aanmerkt, dan moet u de gevoeligheid van het filter instellen. Hiertoe klikt u op Geavanceerde bewerkingen tonen en u geeft de gewenste waarde op in het veld Gevoeligheid spamfilter. De standaardwaarde 5 werkt meestal prima.
  5. Als u er zeker van wilt zijn dat u geen e-mail mist van specifieke afzenders, voeg dan hun e-mailadressen of domeinnamen toe aan de Witte lijst. Plaats elk bericht op een aparte regel, of scheid adressen met een komma, puntkomma of spatie. U kunt een asterisk (*) gebruiken als vervanging van een aantal letters en een vraagteken (?) als vervanging voor een enkele letter. Bijvoorbeeld: adres@mijnbedrijf.nlgebruiker?@mijnbedrijf.nl*@mijnbedrijf.nl. Als u *@mijnbedrijf.nl op de witte lijst plaatst, dan staan daarmee alle e-mailadressen onder de domeinnaam mijnbedrijf.nl op de witte lijst.
  6. Als u geen mail wilt ontvangen die wordt gestuurd vanaf specifieke domeinen of van individuele afzenders, geef dan de e-mailadressen of domeinnamen op in het veld Zwarte lijst. Plaats elk bericht op een aparte regel, of scheid adressen met een komma, dubbele punt of spatie. U kunt een asterisk (*) gebruiken als vervanging van een aantal letters en een vraagteken (?) als vervanging voor een enkele letter. Bijvoorbeeld: adres@spammers.netgebruiker?@spammers.net*@spammers.net. Als u *@spammers.net opgeeft blokkeert u het hele domein spammers.net.
  7. Klik op OK.

U kunt de nauwkeurigheid van de spamdetectie verbeteren als het SpamAssassin-spamfilter op de server is ingeschakeld en u toegang tot uw postvak hebt via het IMAP-protocol.

De nauwkeurigheid van spamdetectie verbeteren:

  1. Ga naar uw postvak via webmail of via een e-mailprogramma op uw computer.
  2. Controleer de berichten in uw Postvak In. Verplaats alle spamberichten naar de map Spam. Hierdoor kan het SpamAssassin-spamfilter spam in de toekomst beter herkennen.

Lees ook het artikel over bescherming tegen virussen.